زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس بانک مرکزی: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد | رئیس اتحادیه: فروشندگان طلا نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند + فیلم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان
سرخط خبرها

آتش به مال سرمایه داران افتاد | بازدهی منفی بورس در هفته اخیر + نمودار (۲۵ آبان ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۴۹۱۸
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
آتش به مال سرمایه داران افتاد | بازدهی منفی بورس در هفته اخیر + نمودار (۲۵ آبان ۱۴۰۲)
بازار سهام در حالی هفته کاری منتهی به ۲۴ آبان ماه را به پایان رساند که شاخص اصلی این بازار افتی یک درصدی را ثبت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تالار شیشه‌ای که هفته گذشته را با بازدهی هفتگی ۴ درصد مثبت به پایان رسانده بود، این هفته چندان روی خوش به سهامدارانش نشان نداد و عملکردی منفی را به ثبت رساند.

معاملات بازار سرمایه در هفته اخیر چندان رونقی نداشت تا جایی که تا پایان هفته شاهد کاهش ۳ درصدی ارزش معاملات خرد سهام بودیم.

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به ۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان رسید و در مجموع ۶۲۰ میلیارد تومان نقدینگی این هفته از تالار شیشه‌ای خارج شد.

ارزش معاملات خرد سهام (واحد: هزار میلیارد تومان)

آتش به مال سرمایه داران افتاد | بازدهی منفی بورس در هفته اخیر (۲۵ آبان ۱۴۰۲)

ریزشی شدن بازار در هفته اخیر دلایل متعددی داشت که یکی از دلایل مهم آن، ذخیره سود و ترس از دست رفتن سرمایه‌ها بود که سهامداران را مجاب به آتش زدن مالشان کرد.

به طور معمول زمانی که بازار سرمایه در شرایط پرریسک چه از لحاظ ریسک‌های سیستماتیک و چه از لحاظ ریسک‌های غیرسیستماتیک آن را تهدید می‌کند، سهامداران دست به عصا حرکت می‌کنند و پس از چند روز مثبت شدن بازار در حالی که تا پیش از این به عنوان خریداران شناخته می‌شدند، تبدیل به فروشندگان بازار می‌شوند.

در شرایطی که اغلب کارشناسان بر ارزندگی بازار سهام اذعان دارند، واکنش احساسی نسبت به فروش سهام، دور از منطق به نظر می‌رسد.

از دلایل دیگر بازدهی منفی بورس در هفته اخیر می‌توان به فروش گسترده سهام بانکی در آخرین روز معاملاتی این هفته اشاره کرد. انتشار خبر جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به دلیل سرپیچی بانک‌ها از اعطای تسهیلات قانون جهش تولید مسکن از سوی وزیر اقتصاد، کافی بود تا سهامداران سهم‌های بانکی در صف‌های فروش به انتظار بنشینند.

گروه سهام بانکی دیروز به تنهایی باعث شد تا ۱۳۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شود در حالی که مجموع ۲۳ صنعت فعال در بازار سهام ۱۳۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی را در آخرین روز کاری هفته ثبت کردند.

نمودار هفتگی شاخص کل بورس

آتش به مال سرمایه داران افتاد | بازدهی منفی بورس در هفته اخیر (۲۵ آبان ۱۴۰۲)

اتفاق قابل تامل دیگری که این هفته در بازار سهام رخ داد، استقبال بسیار کم از عرضه اولیه کرومیت بود. عرضه اولیه دیروز که پس از ماه‌ها برای تمامی سهامداران عرضه شده بود، تنها توانست نظر ۸۱۵ هزار و ۳۹۷ کد حقیقی را به خود جلب کند.

این در حالی ست که میزان شرکت در عرضه اولیه کرومیت با عرضه اولیه شهر به عنوان پراستقبال‌ترین عرضه اولیه سال تاکنون، اختلاف ۶۷ درصدی را شاهد هستیم. در عرضه اولیه شهر ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار کد حقیقی و حقوقی این سهام را خریدند.

ناگفته پیداست در شرایطی که تا پیش از ریزش تاریخی بورس در سال ۹۹ با مشارکت‌های ۴ میلیونی برای خرید عرضه اولیه‌ها مواجه بودیم، پس از این واقعه تاکنون عرضه اولیه‌ها نیز چندان روی خوش به خود ندیدند و اعتماد از دست رفته سهامداران از بورس، نسبت به عرضه اولیه‌ها نیز تا حدودی رخ داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->